امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 http://nabehzadi.cloob24.com
0
جایزه نوبل شیمی 2016 به سه دانشمند اروپایی برای تحقیقاتشان درباره ساختارهای نانو و ساخت کوچکترین ماشین‌های جهان اختصاص پیدا کرد.

به گزارش مهر، روزنامه ایندیپندنت پس از انتشار اسامی برندگان نوبل شیمی امسال نوشت: فریزر استادرت شیمی دان اسکاتلند از دانشگاه نورث وسترن آمریکا، برنارد فرینگا شیمی دان هلندی در دانشگاه گرونینگن این کشور و ژان پیر ساونج شیمدان سرشناس فرانسوی به دلیل «طراحی و ساخت ماشین آلات مولکولی» موفق به جلب نظر هیأت داوران جایزه نوبل شده و خود را در تاریخ جاودانه کردند.

نوآوری آنها شامل خلق انواعی از ماشین آلات است که به طور طبیعی توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد، مانند موتورها، خودروها و یا خرد کننده دانه های قهوه البته با یک تفاوت بزرگ و آن اینکه این ماشین آلات در ابعاد نانویی هستند و بر پایه مولکولهایی ساخته شده اند که از موی انسان هم کوچکترند.

آکادمی علوم سلطنتی سوئد در این باره نوشت: ماشین آلات مولکولی در تولید مواد جدید، حسگرها و سیستمهای ذخیره سازی انرژی کاربرد زیادی خواهند داشت.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: جرقه این نگرش در سال 1983 زده شد و آن زمانی بود که ژان پیر ساونج شیمدان سرشناس فرانسوی موفقیت بزرگی در مرتبط ساختن دو مولکول در یک زنجیره به دست آورد.

منیع خبر سایت تابناک

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه